Eerste week - Reisverslag uit Chitseko, Malawi van maudhendriks - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Chitseko, Malawi van maudhendriks - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Maud Hendriks

13 Mei 2016 | Malawi, Chitseko

maandag was dan eindelijk mn eerste stage dag en ik had er ontzettend veel zin in. echter had ik niet heel veel geslapen, ik was al om half 5 wakker Door de geluiden en ik moet ook nog wennen aan het andere matras en kussen. om iets voor half 8 waren we in het ziekenhuis en we waren de eerste. Iedereen komt hier tot kwart voor 8 inlopen. Na de patiënten bespreking en het gebed kregen we een rondleiding Door het ziekenhuis van sheilah. Dit is onze soort van stage begeleider, ze is zo ontzettend aardig, zorgt goed voor ons en is heel behulpzaam. hierna gingen we naar de afdeling waar we onze eerst week zouden werken. De General ward of wel de mannen en vrouwen afdeling. De verpleegkundige van de afdeling maakte ons weg wijs. wat is dit een verschil met in Nederland. waar wij de hele dag lopen te rennen en te doen om iedereen het naar de zin te houden is dat hier totaal niet. De mensen maken zich hier niet om de kleinste dingen druk. De verzorging en de voeding word Door de familie overgenomen en de mensen gaan zich echt niet haasten met deze temperatuur wat ik zo mooi vind. Want het is zo'n verschil met in Nederland en wij kunnen er ook wat van leren.
De meest voorkomende ziektebeelden op deze afdeling zijn bloedarmoede en malaria.

dinsdag is de dag van de operaties. Ze hebben hier standaard dagen voor. sochtends hebben we veel mensen naar de ok gebracht en eigenlijk zouden we er ook een mee mogen kijken maar dit kwam er maar steeds niet van. Na de lunch pauze deelde we de medicatie uit met de verpleegkundige dit is voornamelijk antibiotica en medicatie tegen malaria. Toen we deze uitgedeeld hadden ging er een vrouw naar de ok toe voor het verwijderen van haar dode kindje in haar buik. eindelijk mochten we mee om te kijken!! Dit was zo interessant Want toen ze het dode kindje wilden verwijderen bleek de vrouw niet zwanger te zijn. Toen kwamen ze er achter dat er een tumor zat die de bloedingen veroorzaakte. en wij mochten daar gewoon bij zijn. Dit was in Nederland nooit mogelijk geweest. we moesten er thuis ook even van bij komen.

woensdag zijn we op outreach geweest. Dit betekent dat we met een jeep en 2 verpleegkundige naar een bestemming rijden om vrouwen te informeren en kinderen te vaccineren. De reis er naar toe was al bijzonder. we moesten de bergen in en de enigste weg was een zandweg. het uitzicht was zo mooi allemaal gebergte met ongerepte natuur en hier en daar een dorp. Toen we op de bestemming aankwamen was er een overkapping waar wel zo'n 70 vrouwen met kinderen onder zaten. het was een erg intressante dag. Dit mogen we ook elke week doen.

donderdag ochtend mochten we mee met een operatie aan een liesbreuk. we kregen andere kleding aan en mochten naast de chirurg staan om mee te kijken. super vet!!
smiddags heb ik bij iemand een katheter moeten plaatsen.
Het was ook een erg warme dag.

vrijdag was een rustige dag. we hebben niet echt veel bijzonders gedaan. mochten met de artsen visite meelopen.

Dit weekend hebben we een extra dag vrij, De maandag vanwege een vakantiedag hier.
dinsdag beginnen we op de kinder afdeling, hier lopen we 2 weken stage.

Groetjes vanuit malawi

• 13 Mei 2016 - 19:43

Elly :

He Maud, wat leuk om te lezen wat je al meegemaakt hebt, al die indrukken lijkt me super. Geniet ook van je vrije dagen nu en weer succes bij de kinderen dinsdag. xx Elly

• 14 Mei 2016 - 01:14

Lonneke:

Ha mupke,
    Wat een mooi verhaal. Super dat je dit allemaal mee mag maken!! Geniet van deze mooie tijd en van alle indrukken. Veel foto's maken hè, zodat we straks kunnen meegenieten van jouw avontuur.
    Lieve groet,
    Lonneke

• 14 Mei 2016 - 07:52

Nicole:

Hee maud. Wat leuk te lezen wat je allemaal mee mag maken en wat maak je al veel mee in een week zeg. Geniet van je vrije dagen en wens jou nog veel plezier en succes. Groetjes nicole bos. Van team centrum

• 14 Mei 2016 - 10:10

Thea:

Hoi Maud,
    Wat leuk dat je dit allemaal mee mag maken en zo afwisselend allemaal.
    Geniet nog van de vrije dagen en veel succes volgende week op de kinderafdeling.
    We blijven je weer volgen.
    Groetjes ome Jan en tante Thea.

• 14 Mei 2016 - 10:28

Marja:

Hoi Maud,

Wat een stoere meid ben jij hoe je dit allemaal beschrijft.
    Hoop dat je de komende weken net zo'n geweldige tijd meemaakt.

• 14 Mei 2016 - 10:59

Sandra:

Hoi Maud,
    Heftig, hoor. Een eerste operatie en dan zoiets.
    Maar super interessant allemaal. Geniet van je vrije dagen (je hebt genoeg te lezen bij ;-) ).
    Veel succes op de kinderafdeling.
    Groetjes uit Vianen

• 16 Mei 2016 - 22:49

Marlein Van Dijk :

Maud,
    Wat leuk om jou belevenissen mee te lezen. Al heel wat mee gemaakt.
    Maak er een mooie tijd van.
    XXX tante Marlein van Roy

• 19 Mei 2016 - 20:18

Marga:

Hey Maud,
    ik ben getipt door je moeder over je 'blog', leuk hoor om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Kan me zo voorstellen dat het een heel andere wereld is, met heel veel indrukken en heel veel mooie mensen.
    Nog een hele mooie en leerzame tijd gewenst
    groetjes De Dijkmannetjes uit Vianen

• 19 Mei 2016 - 21:25

Marja Hendriks:

Hoi Maud,

Nou dat is nog eens wat meemaken !! Wat een verschil met hier, we zouden hier toch echt eerst een echo maken en niet voor een verrassing komen te staan. Allemaal heel anders. Veel succes op de kinderafdeling, ben benieuwd wat voor avonturen je daar mee maakt!!!

Groeten Ome Geert en tante Marja