Tweede week - Reisverslag uit Chitseko, Malawi van maudhendriks - WaarBenJij.nu Tweede week - Reisverslag uit Chitseko, Malawi van maudhendriks - WaarBenJij.nu

Tweede week

Door: Maud hendriks

20 Mei 2016 | Malawi, Chitseko

We hebben afgelopen weekend lekker 3 dagen vrij gehad. maandag had Rafael voor ons twee kippen gekocht en liet ons zien hoe deze te slachten. dacht dat ik spontaan vegetariër zou worden. Voor de liefhebbers heb ik het gefilmd haha.

dinsdag begon dan eindelijk de week op de kinderafdeling. in de ochtend rapportage werd besproken dat er een kindje dood ging vanwege een laag Hb. er was geen bloed beschikbaar voor transfusie. op dat soort momenten krijg je wel even de rillingen omdat je weet dat het anders kan. we kregen een rondleiding van de verpleegkundige van de afdeling en hebben veel gekletst want ze zijn hier erg benieuwd naar hoe wij zijn en hoe wij leven. we hebben ze na de pauze ook een boterham met hagelslag laten eten om iets van ons te kunnen laten zien. En dit vonden ze ook nog super lekker ook!
smiddags hebben we twee kindjes opgenomen die buiten bewustzijn waren. een vanwege malaria en een vanwege uitdroging. dat is toch wel heftig om het zo te zien. De verpleegkundige is hier heel kalm onder en legde ons erg veel uit. Het is zo bijzonder hoeveel wij van hun kunnen leren.

woensdag was een rustige dag. sochtends hebben we de artsen visite gedaan. En smiddags hebben we aan onze opdracht gewerkt. Het heeft de hele middag hier ontzettend hard geregend en het koelde ook af, wat we opzich niet erg vonden na hele warme dagen. Het kindje wat gister is opgenomen vanwege uitdroging was vannacht overleden.

donderdag mochten we weer op outreach. Deze keer gingen we naar een andere plaats toe. De vrouwen zaten allemaal te wachten onder een boom. we hebben liedjes gezongen waarin hun voorlichting word gegeven over de zwangerschap, HIV, familie planning en geholpen met het registreren van de kinderen. Dit keer waren het er niet zoveel als vorige week dus waren we lekker optijd thuis waardoor we nog met de kinderen uit het dorp hebben kunnen spelen.

vrijdag ben ik van afdeling verwisseld en ben ik begonnen op treatment and operations. Dit omdat er iemand vanwege een sterfgeval naar huis is dus bleef er iemand over. En aangezien ik een groepje van 3 heb, verwissel ik nu even. over een paar weken kom ik terug op de kinderafdeling. het was vandaag erg rustig hier. er stonden geen operaties gepland dus hebben we de hele ochtend met de verpleegkundige gepraat en het spelletje uno gespeeld. Na de pauze hebben we een presentatie gekregen over het zieke kind. vanavond komen mensen van het ziekenhuis bij ons op bezoek om te gaan kaarten en een biertje te drinken.

De gehele week was het erg rustig in het ziekenhuis. we hebben een paar dagen met veel regen gehad en de temperatuur was niet zo hoog als normaal (24 graden). blijkbaar komen de mensen dan niet zo snel naar het ziekenhuis omdat ze dit koud vinden en liever warm blijven.

aankomend weekend staat op de planning om met raphael naar het giraffepark te gaan mits het natuurlijk mooi weer is.

Groetjes vanuit afrika

• 20 Mei 2016 - 17:46

Laura:

Ahh leuk om te lezen Frodo ! Maar een kip slachten ieeee haha..
    Heftig dat die kindjes ook dood gaan..
    Veel plezier en succes nog ! :)

• 20 Mei 2016 - 19:14

Jeanne Van Haren:

Maud, wat heftig allemaal, wat maak je veel mee, gelukkig ook leuke dingen.
    Nu al weer 2 weken aan het werk daar, wat gaat het snel.
    Lieve groetjes van Jeanne en Gerrit

• 21 Mei 2016 - 01:02

Janneke Strien :

Jeetje Maud, wat maak je al veel mee daar. Mooie dingen maar zeker ook hele heftige...
    Je komt straks terug met een rugzak vol ervaringen die niemand je meer af pakt! Leuk om je op deze manier te kunnen volgen! Heel veel succes en geniet van alles verder. Ben erg benieuwd naar het giraffenpark ;-)

• 21 Mei 2016 - 08:41

Jozette:

Wat leuk om te lezen,je maakt zoveel mee.

• 21 Mei 2016 - 08:49

Thea:

Hoi Maud,
    Wat is dit weer allemaal heftig voor jou.
    Je hebt ook al weer ervaringen opgedaan.
    Gelukkig heb je ook ontspanning gehad, dan kun je de heftige dingen
    een beetje van je af zetten!
    Geniet van alles en succes ermee.
    Groetjes ome Jan en tante Thea.

• 21 Mei 2016 - 10:48

Mari En Leonie:

Nou Maud heel indrukwekkend wat je allemaal meemaakt,heel fijn dat we je zo kunnen volgen.we houden contact met je.veel liefs ons

• 21 Mei 2016 - 15:03

Elly Dinnissen:

Hee Maud, wat een indrukken allemaal, gelukkig ook tijd voor ontspanning.
    Weer veel succes en plezier.
    Groetjes Elly

• 21 Mei 2016 - 18:22

Opa&oma Van Roy:

Hoi Maud hoe gaat met jou zo te horen beleef je veel en verricht je goed werk. Hier is alles goed en mooi weer. We missen jou we denken vaak aan jou.

Gr opa & oma van Roy

• 22 Mei 2016 - 18:12

Sandra:

Hey Maud,
    Ik geloof nooit dat JIJ vegetariër wordt.
    Je hebt weer indrukwekkende dingen meegemaakt. Heftig!!
    Gelukkig is er ook tijd voor ontspanning en de mensen daar goed te leren kennen.
    Weer veel succes en ik ben al benieuwd naar je volgende verslag.