genieten, maar dan keer 3! - Reisverslag uit Chitseko, Malawi van maudhendriks - WaarBenJij.nu genieten, maar dan keer 3! - Reisverslag uit Chitseko, Malawi van maudhendriks - WaarBenJij.nu

genieten, maar dan keer 3!

Door: maud hendriks

13 Juni 2016 | Malawi, Chitseko

heerlijk die week vakantie. Na zo'n heftige week had ik daar echt behoefte aan. even ertussen uit. even een andere omgeving, even met iets anders bezig zijn.

zaterdag werden we om half 9 opgehaald Door Rafael om ons naar blantyre te brengen. Helaas is zijn auto stuk gegaan dus was hij savonds laat pas thuis. we hebben in blantyre in het centrum gewoon pizza gegeten. De pizza zelf was niet eens zo geweldig maar om gewoon pizza te kunnen eten heerlijk! daarna hebben we bij ons hostel nog wat drankjes gedaan en kon ik daarna gewoon ook nog is warm douchen. ik ben denk ik nog nooit zo gelukkig geweest, gewoon een warme douche. in plaats van 3 minuten gedoucht te hebben in koud water, heb ik er nu gewoon 10 minuten onder gestaan. ik kon er weer een paar weken tegen aan.

zondag zijn we verder gerezen naar senga bay. met ons goede gedrag stonden we om half 7 al bij de bus die om 7 uur zou vertrekken. maar ja het is malawi hè, dus de bus vertrok welgeteld pas 3 uur later. er werd van alles ingeladen en de bus kwam aardig vol te zitten. echt op zijn Afrikaans. als we nou niet ingeburgerd zijn dan weet ik het ook niet meer hoor. Daarna nog de mini bus genomen die ook aardig vol zat na 6 blanken met hun tassen. maar als je aan komt in senga bay dan is het de moeite waard. zand, water en zon! heerlijk. De sfeer is hier zo ontzettend relax en niks is een probleem. ultiem genieten dus!

maandag hebben we gewoon de hele dag aan het strand gezeten. het waaide best hard dus je kon gewoon de hele dag palm in de zon liggen. Dit merkte ik savonds ook wel hoor, ik was zo rood als een kreeft. maarja wie bruin wil zijn moet pijn lijden toch?
ook kwamen evi en wendy aan. die lopen stage in een ander ziekenhuis in malawi maar onze week vakantie wilden we samen doen. gezellig!

dinsdag stond op de planning om naar een onbewoond eiland te gaan maar omdat het zo hard waaide en de zon nog niet helemaal Door kwam hebben we besloten om de berg te gaan beklimmen. je had 3 punten met een geweldig uitzicht over het lake en Mozambique. en uiteindelijk kwam het zonnetje toch Door. gewoon echt vakantie gevoel dit!

woensdag zijn we dan eindelijk naar het onbewoonde eiland gegaan. met een boot werden we daar heen gebracht. je kon er heerlijk in de zon gaan liggen op de rotsen en uitkijken over het lake. tussen de middag werd er voor ons een heerlijke maaltijd klaar gemaakt en hierna hebben we nog gezwommen en gesnorkeld tussen de onwijs mooie vissen die hier rond zwemmen. en jawel hoor savonds had ik gewoon een warme douche. mijn week kan niet meer stuk hoor. wat Afrika wel niet met je doet, je leert de allerkleinste dingen gewoon waarderen. je staat als een gek te springen omdat je warm water hebt.

donderdag ochtend zijn we vrij vroeg vertrokken naar lilongwe. eerst met de bus en daarna met de tuktuk ons rond laten brengen. echt geweldig zo Door de stad heen! we hebben savonds echt heerlijk kunnen eten bij een restaurant. gewoon schnitzel met friet en als toetje wafel met ijs. we hebben ons zelf zo vol gegeten dat we buikpijn hadden. en dat maar voor 10 euro.

vrijdag ochtend vertrokken we om half 8 vanuit lilongwe naar zambia toe voor de 3 daagse safari. we werden opgehaald met een jeep met echt hele chille stoelen. aan de grens hadden we wat problemen met ons visum maar dat is uiteindelijk allemaal goed gekomen. We hadden tussen de middag een super lekkere lunch met een sandwich. wat je kunt genieten van lekker eten joh! om 2 uur kwamen we aan op ons kamp in zambia. we kregen een rondleiding maar wat is dit heilig. we hadden zoveel luxe zoals een warme regen douche, een zwembad met uitzicht op het safari park en een tent met een super goed bed. Dit was gewoon zo genieten. savonds hadden we meteen een avondsafari. Ze vertelden ons dat we warme kleding aan moesten trekken en een jas of vest mee moesten meenemen. Wij geloofden er natuurlijk niks van want het was nog super warm maar we Namen toch maar iets mee. En ja hoor het koelde echt heel erg af. Het werd zelfs echt koud. De avondsafari was heel gaaf en we hebben een super mooie zonsondergang gezien.

zaterdag werden we om 5 uur gewekt want om 6 uur gingen we op safari. sochtends was het nog erg koud. maar na een paar uur was het al gauw warm. we hebben een luipaard en leeuwen en nog veel meer andere dieren gezien, echt super gaaf! smiddags hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen met uitzicht over de rivier en het park om vervolgens savonds weer op safari te gaan. we hebben toen een luipaard zien jagen op herten, dit was echt gaaf! Als je al die dieren zo in het wild ziet kan je jezelf niet voorstellen dat mensen die dieren in een dierentuin stoppen of in circus of gebruiken voor op te rijden. Dat is gewoon zielig want daar horen ze helemaal niet thuis.

zondag was een dag vol reizen. we zijn eerst terug naar malawi gerezen om vervolgens de bus terug naar blantyre te pakken. ik was helemaal gaar aan het einde van de dag en was blij toen ik in een lodge in mijn bed kon liggen.

maandag hebben we nog boodschappen gedaan en zijn we helemaal terug naar 'huis' gereden. lekker weer je eigen spulletjes en je eigen kamertje.

ik heb echt een super week vakantie gehad. Het was heerlijk om je gedachten even te kunnen verzetten en ik heb het ontzettend gezellig gehad.
Het is bizar want deze week was echt verwennerij. waarvan je eerder opkijkt dat je warm water of überhaupt stromend water hebt. Je geniet zoveel meer van de kleine dingen als ze niet meer gewoon voor je zijn. waar je als een gek kan gaan staan dansen omdat je warm water hebt, is dat voor de meeste mensen gewoon normaal. afrika geeft je de mogelijkheid om zoveel verder te kijken dan wat wij denken dat belangrijk is en daar kun je zoveel van leren!

morgen begin heb ik mijn tweede en laatste week op de kinderafdeling. Door het werken op verschillende afdelingen kom je er ook achter wat je ontzettend leuk vind. en kinderen is hier een goed voorbeeld van.

lieve groetjes vanuit Afrika!

• 13 Juni 2016 - 22:16

Laura:

Wat leuk om te lezen Maud ! Ben blij voor je xx

• 13 Juni 2016 - 22:34

Mari En Leonie:

Nou heel leuk om te horen dat je zo'n leuke week hebt gehad. Fijn dat je zoveel dingen hebt kunnen doen, nu nog een paar weekjes stage lopen ,dan nog samen met roy genieten van Afrika vele gr ons

• 14 Juni 2016 - 08:03

Jozette:

Leuk om jou verhalen te lezen,fijn dat het goed met je gaat.
    Groetjes.

• 14 Juni 2016 - 08:15

Jolanda Arends:

Wauw Maud wat maak jij leuke dingen mee. Echt weer een ervaring rijker. En een weekje vakantie is altijd lekker. Geniet er nog van. Groetjes uut Vianen.

• 15 Juni 2016 - 14:59

Elly Dinnissen:

Fijn om te lezen dat je een leuke vakantie hebt gehad en weer veel meegemaakt. Weer veel succes met t werken bij de kinderen deze week. Groetjes Elly

• 15 Juni 2016 - 21:33

Thea Maas:

Hoi Maud,
    Wat heb je toch lekker genoten van je vakantie, maar je had het
    ook verdiend.
    Weer veel succes op de kinderafdeling.
    We blijven jou weer volgen.
    Groetjes van ome Jan en tante Thea.