vierde week - Reisverslag uit Chitseko, Malawi van maudhendriks - WaarBenJij.nu vierde week - Reisverslag uit Chitseko, Malawi van maudhendriks - WaarBenJij.nu

vierde week

Door: maud hendriks

Blijf op de hoogte en volg

02 Juni 2016 | Malawi, Chitseko

afgelopen vrijdag hadden we een klein feestje gegeven. mensen van het ziekenhuis zijn gekomen en er is bier gedronken en gedanst. Dit was echt kei gezellig.

zaterdag en zondag voelde ik me niet helemaal lekker. ik kan merken dat mijn weerstand minder word en mn eten eenzijdig.

maandag begon mijn week op de kinderafdeling. Dit was al iets bekend terein voor mij. sochtends hebben we de artsen visite gedaan. Ik heb geholpen met alle ontslagpapieren in te vullen en alle laboratorium formulieren te schrijven. Na de middagpauze hebben we ballonnen opgeblazen om met de kinderen te kunnen spelen. Het blijft zo schattig en het maakt je dag helemaal goed als je die kindjes ziet lachen en genieten. in het begin zijn ze nog bang van je maar als ze eenmaal aan je gewend zijn genieten ze ontzettend. smiddags hebben we ook nog met een verpleegkundige zitten praten die je dolgraag over haar leven en haar ervaringen verteld. heerlijk om dit te kunnen horen keer op keer. echt een schatjes zijn ze hier.

Dinsdag was een erg rustige dag. Sochtends hebben we de artsen visite gedaan en er zijn ontzettend veel kinderen met ontslag gegaan. Zo ook en jongetje dat al vanaf 9 mei op de afdeling lag. Ondertussen was hij al gewend aan al die blanke gezichten en iedere keer als wij dan ook langs kwamen zwaaide en lachten hij. Echt een scheetje is het. Smiddags kwam er een jongen op de afdeling met tweede graads brandwonden Door vuur. De verbrande huid moest verwijderd worden en de wond gereinigd waarna het verbonden kon worden. Het was een erg warme dag vandaag maar ik zou toch voor geen goud willen ruilen met het Nederlandse regenweer. Het afikaanse leven bevalt me heel goed.

Woensdag was een heftige dag. sochtends bij de artsen visite werd bekend dat er een kindje bloed nodig had. het had al eerder een transfusie gekregen maar haar HB was hiervan van 1.2 naar 2.8 gegaan. Dus ze had nog een transfusie nodig. Maar helaas het grote probleem in afrika er wa geen bloed beschikbaar. een arts wist dat ik bloedgroep o positief had en vroeg me of ik wilde doneren. ik heb hier geen seconde over nagedacht en wilde dit natuurlijk doen. mn hb werd geprikt en er werd getest of mijn bloed met dat vaan haar kon worden gemengd. en toen mocht ik dus mijn bloed gaan doneren. 450 ml om precies te zijn. De moeder was me zo dankbaar, dat gevoel is echt met geen woorden te beschrijven. in Nederland doneer ik mijn bloed ook maar hier zie je waar het terecht komt en bij wie. dat is zoveel meer waard. ik vond het zo mooi en speciaal om te zien hoe alle moeders van de afdeling me dankbaar waren net als het personeel van de afdeling. hiervoor doe je het, hiervoor ben je toch verpleegkundige aan het worden. Helaas is er deze dag heel tegenstrijdig ook een baby van 1 jaar oud overleden. Dit ging bij mij echt Door merg en been. moeder was zo overstuur en had de leeftijd van mij. Het baby'tje is gestorven aan bloedarmoede. Dit was heel heftig om te zien. waar je eerst je bloed doneert om een ander in leven te houden gaat dit baby'tje dood. wat een respect voor die mensen hier die het zo vaak zien gebeuren. Deze dag heeft ontzettend veel van me gevraagd en ik was er echt van ontdaan. maar het heeft me tegelijkertijd ook zoveel geleerd.

donderdag was de dag van de diabetes kliniek. vanuit fleur had ik bloedsuikerapparaatjes en insulinepennen meegekregen om dat hier af te geven. Ze waren hier ontzettend dankbaar voor want hun bloedsuikerapparaat was net kapot gegaan. Ik heb even meegekregen met Hoe het er hier aan toe gaat, ontzettend leerzaam. het was verder een erg rustige dag. we hadden maar 8 patiënten. totdat er een vrouw op de afdeling kwam met haar kindje van 4 jaar oud. Het kindje had hoge koorts en was niet meer bij bewustzijn. Ze wilden het kindje een infuus gaan geven maar kwamen er achter dat ze geen hartslag meer voelde. Ze moesten dus beginnen met reanimeren. Dit was zo heftig om te zien. Er ligt zo'n klein meisje en je staat zo machteloos. uiteindelijk is het kindje overleden. wat heb ik een respect voor die mensen die hier werken. Dit is iets wat hun vaak meemaken. je staat zo machteloos, echt onbeschrijfelijk.

vrijdag begint mijn vakantie voor 10 dagen. zaterdag vertrekken we naar lake malawi om daar lekker in de zon te liggen. van vrijdag tot zondag gaan we op safari. ik heb er heel veel zin in en kan wel wat ontspanning gebruiken.

Liefs vanuit het zonnige Afrika.


  • 02 Juni 2016 - 18:54

    Mama:

    Wat ben ik trots op je, dat je je zo opensteld voor de medemens.
    Je hebt je hart op de goede plaats, je bent een topper.

  • 02 Juni 2016 - 19:10

    Jeanne Van Haren:

    Hoi Maud,
    Nou, ik vind dat je wel een paar dagen vakantie verdiend hebt,
    zeker na al deze indringende belevenissen. Geniet ervan meisje.
    Lieve groetjes van Jeanne en Gerrit


  • 02 Juni 2016 - 19:56

    Leonie:

    Maud geweldig wat je allemaal over hebt voor deze mensen je bent een schat van een meid. Geniet nu lekker van je vrije dagen gr Mari leonie

  • 02 Juni 2016 - 20:29

    Marja:

    Hoi Maud,

    Dit is een ervaring om nooit te vergeten.
    Je doet het super alle respect!

    Geniet van je vakantie.

    Groetjes Marja


  • 02 Juni 2016 - 22:04

    Janneke Strien:

    Die vakantie heb je zeker verdiend na al die heftige gebeurtenissen! Geniet ervan!

  • 03 Juni 2016 - 17:33

    Elly Dinnissen:

    He Maud, wat een belevenissen weer. Je blijft heel dapper, ga nu maar effe lekker ontspannen, geniet van je vrije dagen, deze zijn zeker verdiend!!!

    groetjes Elly

  • 03 Juni 2016 - 22:39

    Papa:

    Dag Maud.

    Wat een week weer kanjer.
    Ben super trots op je, waar een kleine vrouw groot in kan zijn.
    Liefs papa.

  • 04 Juni 2016 - 09:02

    Thea Maas:

    Hoi Maud,
    Wat een belevenissen weer deze week.
    Ik ben echt onder de indruk van wat je deze week allemaal hebt meegemaakt.
    Je staat zo open voor alles. Knap hoor.
    Geniet van je vakantie, want dat heb je zeker verdiend!
    Groetjes ome Jan en tante Thea.

  • 13 Juli 2016 - 21:51

    Jo Rovers:

    hoi Maud bedankt voor de mooie kaart die hebben we vandaag ontvangen.

    wat heb je toch veel geleert en meegemaakt.
    nu samen het verdiende vakantie gaan vieren.
    Geniet er maar goed van.
    we hebben jou wel gemist.
    Over een paar weken zie we jullie weer

    Gr - Liefs Opa & Oma van roy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Chitseko

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2016

9e en laatste week...

03 Juli 2016

week 8

25 Juni 2016

zevende week

18 Juni 2016

zesde week

13 Juni 2016

genieten, maar dan keer 3!

Actief sinds 31 Maart 2016
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 6643

Voorgaande reizen:

31 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: