9e en laatste week... - Reisverslag uit Chitseko, Malawi van maudhendriks - WaarBenJij.nu 9e en laatste week... - Reisverslag uit Chitseko, Malawi van maudhendriks - WaarBenJij.nu

9e en laatste week...

Door: maud hendriks

Blijf op de hoogte en volg

09 Juli 2016 | Malawi, Chitseko

al een hele poos kijk je er tegen op naar dit moment, dat de laatste week is begonnen. je weet dat als deze week voorbij is, je toch echt weg moet hier en dat is wat ik nog helemaal niet wil... mijn laatste week mocht ik werken op de kinderafdeling.

maandag was een drukke dag. ook de afdeling lag weer goed vol, we hadden 22 kinderen op de afdeling en veel nieuwe opnames. ook waren alle kinderen erg ziek waardoor je goed bezig was de gehele dag. veel kinderen hadden een bloedtransfusie nodig maar er was weer geen bloed in de bloedbank. dan twijfel je toch wel even of dat je niet nog een keer gaat doneren. De mensen van het ziekenhuis hebben het me sterk afgeraden omdat het nog maar 5 weken geleden is ondanks dat mijn hb goed genoeg was. maar ik zou het toch echt vreselijk vinden als er dadelijk een kindje dood zou gaan, dan maar liever niet zo lekker voelen. Het was dus wachten totdat er bloed uit blantyre kwam ofdat er nieuwe doners kwamen. Helaas is er vandaag ook weer een kindje overleden. het was een jongen van 8 jaar oud met meningitis. het gehuil en geschreeuw uit pure wanhoop van moeder gaat nog steeds Door merg en been, terwijl de vaders zich hier sterk moeten houden.... ik heb het kindje samen met de verpleegassistent afgedekt en naar het mortuarium gebracht. zodat de familie naar huis kon om een kar te gaan halen om het kindje mee naar huis te kunnen nemen omdat het niet meer achter op de rug in de draagzak kan.....

dinsdag was nog steeds een drukke dag. er waren nog steeds veel kinderen erg ziek en dat vergt toch veel zorg. Toen we terug kwamen van de middagpauze werd er aan mij gevraagd of ik de bloeddruk wilden meten van de vrouw in de treatment room. ik dacht versta ik he nou verkeerd, dus vroeg of ik het bij het kindje moest gaan meten, nee het was echt de vrouw. met vraagtekens ging ik dus erheen en wat bleek nou het was idd een vrouw. maar omdat de stroom het niet deed hadden ze haar op de kinderafdeling gelegd omdat hier een solar systeem op aangesloten zit. De vrouw had tijdens de zwangerschap een heftige bloeding gekregen en ze wilden graag een echo maken. Toen ik de vrouw zag dacht ik al dat dit niet de goede kant op ging. haar bloeddruk was niet te meten en ze had een ontzettend hoge pols en had een temperatuur van 33 graden. De vrouw ging richting shock.... op de echo was ook een grote massa van bloed te zien. Er moest zo snel mogelijk een ok komen want waarschijnlijk was de placenta los gescheurd. maar omdat iedereen met pauze was kon het het niet meteen omdat ze eerst gebeld moesten worden. uiteindelijk is de vrouw dan toch met ok gegaan. Het kindje heeft het niet mogen redden, ze hebben het nog gereanimeerd maar dat mocht niet meer baten. De vrouw had ontzettend veel bloed verloren en had dus een transfusie van 4 zakken bloed nodig. Maar er was maar 1 zak bloed.... Hoe frustrerend weer... Hoe moet het voor de moeder wel niet zijn om wakker te worden en te horen dat je kindje het niet gered heeft. Daar heb je dan uren voor na het ziekenhuis gelopen, in de hoop dat ze nog iets kunnen doen, maar het was gewoon te laat....

woensdag was een nationale vrije dag. Ze vieren dan de vrijheid. Dus wij hadden ook een dag vrij van werk. we werden uitgenodigd om tussen de middag bij William te komen eten. heerlijk Hoe die mensen hier kunnen koken. we kregen rijst met geit en groenten. smiddags heeft Rafael ons meegenomen in de auto om te kunnen laten zien wat de overstromingen hier hebben aangericht. Hij vertelde ons waar hele dorpen waren weggespoeld en ook dat er eerst een trein liep waar het spoor nu helemaal van verwoest was. echt bizar om dat te zien want daar kunnen wij ons toch niks bij voorstellen. en het meest vreselijke vind ik misschien nog wel dat je er niks over hoort in het nieuws..

donderdag was officieel ook een vrije dag vanwege de ramadan. maar wij wilden toch graag gaan werken omdat we anders nog maar zo weinig dagen hadden in het ziekenhuis deze week. er was geen morning report en we begonnen meteen op de afdeling. Het lag nog steeds vol met kinderen maar het was niet druk. op zondagen word er niet veel gedaan dus hebben we onze tijd benut met het opblazen van ballonnen en het spelen hiermee met de kinderen, wat ze overigs geweldig vinden want dat kennen ze niet. savonds werden we uitgenodigd om bij raphael te komen eten. Het was heerlijk zoals gewoonlijk hier!

vrijdag was dan toch echt de laatste stage dag. wat was het raar om voor de laatste keer in uniform naar het ziekenhuis te lopen. Het was een rustige ochtend. we hadden een paar nieuwe opnames gehad en verder niet veel bijzondere dingen. om 12 uur hadden ze van elke afdeling een verpleegkundige gevraagd en sheilah William en raphael om officeel afscheid van ons te kunnen nemen. Iedereen deed een stukje over hoe ze de periode met ons ervaren hadden en dat ze ons heel erg zouden missen en graag hebben dat we terug kwamen. Dit was echt ontzettend lief!! hierna kregen we ons certificaat overhandigt en toen was het toch echt tijd om naar huis te gaan. smiddags hebben we alle voorbereidingen getroffen voor ons afscheidsfeestje en ja hoor de stroom viel natuurlijk om 3 uur uit. Dus het werd koude nasi eten samen met sheilah William en raphael. zou ik dat ook gaan missen, de avonden dat je geen warm eten hebt omdat er geen stroom is? hierna hadden we ons afscheidsfeestje, wat heel erg gezellig was geweest.

Ik kijk met heel veel voldoening terug op 2 maanden stage. ik heb hier ontzettend veel mogen leren en zien. ik ben dankbaar dat ik deze kans heb gekregen. ik ga ze hier erg missen...
het voelt heel raar om je spullen te moeten pakken en je huisje leeg te ruimen waar je voor 2 maanden gewoond hebt. Gelukkig heb ik nog 4 weken vakantie in het vooruitzicht, dus ik mag nog even gaan genieten van het super mooie Afrika.
Tijdens deze 4 weken ben ik van plan om naar zambia te gaan nr de victoria falls en een safari. maar ook binnen malawi ga ik mooie dingen bekijken zoals het lake.
aan het einde van deze 4 weken zal ik jullie nog een kleine update geven over alle dingen die ik heb mogen zien.

Liefs vanuit Afrika en ik zie jullie snel weer in Nederland!

  • 09 Juli 2016 - 17:20

    Sandra:

    Wat heb je deze maanden toch veel meegemaakt, Maud. En ook veel te verwerken gekregen.
    Petje af!! Je hebt veel geleerd en gedaan wat hier in Nederland niet mogelijk was geweest.
    Geniet nog van je vakantie!!
    Liefs uit Vianen

  • 09 Juli 2016 - 20:08

    Jeanne Van Haren:

    Hoi Maud,
    Wat hebben we mee kunnen leven met jouw belevenissen in Malawi,
    iedere week hebben we met plezier en emoties jouw verslagen gelezen.
    Ga nu maar genieten van een welverdiende vakantie met Roy!!!!!
    Veel lieve groetjes van Jeanne en Gerrit

  • 10 Juli 2016 - 11:54

    Thea Maas:

    Hoi Maud,
    Wat heb deze laatste week weer veel meegemaakt en ervaringen opgedaan.
    Heftig weer hoor!
    Wat gaat het toch snel, want je hebt je stage er alweer opzitten.
    Maar jij kunt terugkijken op een mooie en leerzame tijd. Je hebt het goed gedaan meid!
    Een dikke pluim hiervoor.
    Wij hebben genoten van jou mooie en indrukwekkende verhalen. Bedankt.
    En nu lekker vakantie vieren en vanaf volgende week samen met Roy.
    Geniet er samen van en dan zien we jullie weer snel terug in Vianen.
    Lieve groetjes van ome Jan en tante Thea.

  • 10 Juli 2016 - 17:38

    Elly Dinnissen:

    He Maud,

    Wat heb jij veel meegemaakt, heftig!
    Maar top van je hoe je er mee omgaat. Veel plezier op vakantie, ga genieten ook met Roy.
    Je hebt t verdiend.

    Liefs Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Chitseko

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2016

9e en laatste week...

03 Juli 2016

week 8

25 Juni 2016

zevende week

18 Juni 2016

zesde week

13 Juni 2016

genieten, maar dan keer 3!

Actief sinds 31 Maart 2016
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 6640

Voorgaande reizen:

31 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: